سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میوه سیب

مشاوره حقوقی نفقه جنین hilawyer.ir

مشاوره حقوقی نفقه جنین و مخارج دارو

مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی نفقه جنین و مخارج دارو اگر زوجه حامل ناشزه باشد آیا پرداخت نفقه جنین به عهده شوهر است و  میتواند درخواست نفقه جنین و یا دارو و درمان آن را بنماید؟

اتفاق نظر

براساس نظریه شماره 2056/7 مورخ 29/ 3/70 اداره حقوقی آن مقدار از نفقه که برای سلامت حمل ضرورت داشته باشد با لحاظ ماده 1109 قانون مدنی از طرف زوجه قابل مطالبه است و در صورت امتناع زوج از پرداخت نفقه و طبق تشخیص دادگاه تا این حد قابل تعقیب کیفری است. توضیح آن که زوجه ناشزه حق نفقه ندارد اعم از آنکه حامل باشد یا نباشد ولی نفقه اختصاصی جنین به موجب اطلاعات ادله که نفقه اولاد بر عهده پدر است و طبق آیه «ان کن اولایت حمل فانفقر اعلیهن حتی یضمن حملهن» نیز بر این امر دلالت دارد.

نظر کمیسیون نشست قضائی

هرچند زنی که نشوز می کند استحقاق دریافت نفقه را در آن ایام ندارد، با توجه به این که مطابق ماده 1199 قانون مدنی نفقه اولاد بر عهده پدر است، مطابق ملاک قسمت اخیر ماده 1109 قانون مدنی زن ناشزه حامله تا زمان وضع حمل حق نفقه را دارا خواهد بود و با توجه به این که سلامت جنین بستگی کامل به سلامت مادر و تغذیه صحیح او دارد، نفقه نه به مقداری که برای سلامت محل ضرورت داشته باشد، بلکه به میزانی که سلامت زن و حمل را توأماً تأمین کند، باید از سوی شوهر پرداخت شود.

مشاوره حقوقی www.hilawyer.ir