سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میوه سیب

همه چیز راجب زعفران ایرانی

    نظر

زعفران یا زَرپَران (نام علمی: Crocus sativus) گیاهی است از تیره? زنبقیان، سرده? زعفران که به عنوان ادویه در آشپزی کاربرد دارد. کلاله و خامه زرشکی رنگ گل زعفران جمع‌آوری و خشکانده می‌شود، و از آن برای چاشنی‌زنی و رنگ دهی غذاها استفاده می‌شود. زعفران سال هاست که به عنوان گران‌بهاترین ادویه جهان بر حسب وزن شناخته می‌شود، و قیمتی نزدیک به 5000 دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم دارد.

ریشه تاریخی این گیاه ایران می‌باشد. و در قرن 21 ایران بیش از 90? زعفران جهان را تولید می‌کند.

مشخصات

زعفران گیاهی کوچک و چندساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی‌متر است. از وسط پیاز یا قاعده‌یِ ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ها، ساقه‌ای گلدار بیرون‌می‌آید که به یک تا سه گل منتهی می‌شود. گل‌ها دارای 6 گلبرگ بنفش‌رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته‌ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند. گل‌ها دارای 3 پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله? سه‌شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی هستند. قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سه‌شاخه است که به نام زعفران مشهور است و معطر و کمی تلخ است.

ریشه نام

در لغتنامه ریشه‌شناسی آنلاین آمده‌است که واژه? زعفران از طریق زبان عربی به زبان‌های دیگر راه یافته و اصل ریشه آن نامعلوم است. همچنین گفته شده زَعفَران یا زفران عربی‌شده? یا تغییر یافته زَرپَران همچنین واژه? فارسی برای گیاه زعفران کُرکُم یا زَرپَران (زعفران عربی شده زرپران است و زَرپَران است که وارد عربی شده و تلفظ زعفران یافته‌است.گفته شده ممکن است واژه زعفران ریشه? اکدی داشته باشد. نام دیگر آن در فارسی میانه به صورت کورکوم (kurkum) تلفظ می‌شد. در زبان ترکی زفرون (زفرو)، در عربی الزعفران، در انگلیسی saffron، در اسپانیایی azafrán، در فرانسه safrane، در ایتالیایی zaferano، در آلمانی Safran، و در هندی zuffron تلفظ می‌شود.

تشخیص زعفران های اصلی از روی سرشاخه کلاله زعفران ساده ترین روش محسوب می شود.

منبع: ویکی پدیا - saffron